Gamere og navere er de nye heltene: Vi smitter ingen!

-Mutter og fatter oppfordrer meg til å sitte alene i kjellern og spille data, jeg digger koronaviruset, dette er andre uka jeg er hjemme fra skolen!, sier Alfredo i Alta, som truer foreldrene med å gå ut hvis han ikke får spise godteri.

Trygdemotakere og navere, som er mye alene, opplever også økt status om dagen.

-Ingen frykter oss lenger, de ser ikke på oss som en skam for samfunnet, som snyltere av felleskapet, jeg merker det på naboene, de skjønner med en gang at jeg ikke har råd til ferie i Italia. De er hyggelige for en gang skyld, forteller "Arild" i Lindesnes.

Men "Arild" er såpass realistisk at han ikke tror dette vil vedvare. -Når koronaviruset er borte og faren over er det tilbake til samme gamle faan, så vi får nyte de "15 minutes of fame" før helvete begynner.


Foto Monika Baechler